به گزارش صدای بورس، مدت‌هاست برسر بازار سرمایه ایران به دلایل مختلف همیشگی ازجمله تصمیمات خلق‌الساعه، ناآرامی در سطح منطقه، قیمت‌گذاری دستوری، نرخ‌های بهره و اخزای بالا و … سایه رکود حاکم است و مقوله پروژه کردن سهام بیش از پیش به چشم می‌خورد هرچند بنا به عقیده برخی صاحبنظران توجه به تک سهم‌ها و به نوعی پروژه کردن سهم در بازار رکودی تاحدودی طبیعی است.
“پروژه کردن سهام” یکی از روش‌های سوداگران در روزهای خونین سال ۹۹ بود، روشی که بااستفاده از ناآگاهی و سواد مالی کم افراد توانستند بسیاری از تک سهم‌های بازار را به واسطه پروژه کردن رشد داده و با افزایش چند برابری ارزش مواجه کنند که با واقعیت همخوانی نداشت. ایده‌ای که اکثر صاحب‌نظران به آن انتقاد و پیش‌بینی می‌کردند که این امر می‌تواند به سهامداران و روند معاملات بازار سرمایه زیان وارد کند؛ اتفاقی که دقیقا رخ داد. در گزارش پیشین نگاهی داشتیم به بازدهی سهام در اردیبهشت ماه؛ این بررسی نشان داد که تک سهم‌ها در رتبه‌های اول بیشترین بازدهی بودند به عبارتی بازار پروژه کردن سهام همچنان داغ است. در گزارش پیش رو بازدهی ۴۰ روزه (از ۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ تا ۶ خرداد ۱۴۰۳) ۵۰ سهمی که در رتبه‌های اول تا ۵۰ بیشترین بازدهی قرار داشتند را مورد بررسی قرار دادیم. “ثامان” با ثبت ۸۵.۳۳ درصد بازدهی در رتبه اول قرار دارد؛ گفتنی است این سهم در اکثر روزهای معاملاتی‌اش با افت قیمتی مواجه بوده و همچنین ۴ روز نیز معامله‌ای در آن انجام نشده است.
در میان این ۵۰ سهم، “ولراز” دارای کمترین سرمایه است؛ نکته قابل توجه اینجاست که قیمت سهم در هشتم فروردین ماه ۸۵۰,۵ تومان بوده و از بیستم فروردین ماه افت قیمتی این سهم شروع شد و همچنان هم ادامه دارد. با این حال توانسته در این ۴۰ روز بالغ بر ۱۶.۹۶ درصد بازدهی کسب کند. ضمن آنکه از میان این ۵۰ سهم، ۳۴ سهم فاقد درصد شناوری هستند. “چنوپا”، “سکارون”، “غبهار”، “کیا” و “وثخوز” در ۱۰ رتبه اول بدون درصد شناوری قرار دارند.
“سکارون” که در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۳ هیچ ارزش معاملاتی را ثبت نکرده است، با ثبت ۴۸.۸۰ درصد بازدهی در رتبه ششم قرار دارد. در این میان “کیا” بیشترین سرمایه را بین این ۴۰ نماد دارد و توانسته در رتبه نهم بازدهی با ۳۸.۴۳ درصد قرار بگیرد.
در این بین نام باشگاه فرهنگی و ورزشی استقلال هم به چشم می‌خورد که با ۲۸.۳۷ درصد بازدهی در جایگاه ۱۸ قرار دارد. به نوعی می‌توان گفت روند صف خرید و فروش این باشگاه بیشتر به اخبار و حواشی منتشر شده از آن گره خورده است و احتمالا واگذاری استقلال به فارس به این موضوع بی ربط نباشد. “وامید”، “نوری”، “بوعلی” و “سیستم” که به عبارتی از سهم‌های برجسته و تاحدودی شاخص‌ساز بازار هستند به ترتیب با کسب ۲۴.۰۵ درصد، ۱۸.۱۴ درصد، ۱۵.۵۳ درصد و ۱۳.۶۴ درصد بازدهی در رتبه‌های پایین‌تر قرار دارند. ضمن آنکه درصد شناوری وامید ۶، نوری ۹، بوعلی ۸ و سیستم ۳۰ بوده است. در میان بانکی‌ها هم اسم “وزمین” با ۲۸.۴۱ درصد بازدهی و درصد شناوری صفر و “وسالت” با ۱۶.۰۶ درصد بازدهی و درصد شناوری صفر به چشم می‌خورد. نام “زماهان” هم با کسب ۲۲.۰۸ درصد بازدهی و درصد شناوری صفر در میان این ۵۰ نماد به چشم می‌خورد؛ در حالی که در اکثر روزهای معاملاتی، معامله‌ای در این سهم صورت نگرفته است. با نگاهی به جدول و موارد مطرح شده متوجه می‌شویم که بازیگران پروژه کردن سهام بهتر از قبل به کار خود ادامه داده و پرقدرت پیش می‌روند.
“پیگیری‌های اطلاعات بورس مبنی بر برخورد حقوقی با پروژه کردن سهام راه به جایی نبرد! “

تک سهم‌های صعودی؛ پروژه یا ارزش ذاتی

  • همراز فیروزی – خبرنگار
  • شماره ۵۴۳ هفته نامه اطلاعات بورس

source

توسط spideh.ir