شرکت کونیگزگ، سازنده سوئدی خودروهای ابرقدرت، با رویکردی متفاوت و خلاقانه در صنعت خودروسازی شناخته می‌شود. این برند با استفاده از راه‌حل‌های مهندسی منحصربه‌فرد، خودروهایی خارق‌العاده تولید می‌کند که نمونه بارز آن، جمرا، یک خودروی چهارنفره و چهارچرخ محرک است. کریستین ون کونیگزگ، بنیانگذار این شرکت، توضیح می‌دهد که جمرا برخلاف خودروهای معمولی، فاقد دیفرانسیل است.

در بخش عقب این خودرو، یک پیشرانه ۸ سیلندر توئین توربو به همراه گیربکس ۹ سرعته‌ای به نام لایت اسپید توربیون (LST) قرار دارد. به جای استفاده از سیستم سنتی دیفرانسیل و شفت‌های مستقیم، این گیربکس از دو جعبه در دو طرف خود استفاده می‌کند که قدرت را به چرخ‌ها منتقل می‌کنند. این طراحی به جای چرخش ۹۰ درجه شفت خروجی، قدرت را ۲۷۰ درجه می‌چرخاند تا فضای کافی برای نصب پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی فراهم شود. هر جعبه نیز مجهز به یک کلاچ هیدرولیکی است که قدرت ورودی به چرخ‌ها را تنظیم می‌کند. این سیستم عملکردی مشابه دیفرانسیل قفل‌شونده الکترونیکی دارد، اما قطعات آن به جای قرارگیری در یک واحد، از هم جدا شده‌اند.

جمرا یک خودروی چهارچرخ محرک است، بنابراین گیربکس LST دارای شفتی خروجی است که به سمت اکسل جلو نیز حرکت می‌کند. در انتهای این شفت، یک موتور برقی و مکانیسمی شبیه دیفرانسیل قرار دارد. برای هر چرخ نیز یک کلاچ هیدرولیکی و چرخ‌دنده اریب طراحی شده است. این ترکیب قطعات و طراحی پیچیده، به خودرو امکان می‌دهد تا عملکردی خارق‌العاده داشته باشد. همان‌طور که کونیگزگ اشاره می‌کند، جمرا تنها خودرویی است که از یک موتور برقی استفاده می‌کند اما در عین حال، دارای سیستم هدایت گشتاور چهارچرخ کاملاً متغیر در حالت برقی است. به این ویژگی، سیستم هدایت گشتاور ترمز نیز اضافه شده است.

این خودرو با طراحی مهندسی منحصربه‌فرد و فناوری پیشرفته، توانایی‌هایی فراتر از خودروهای معمولی ارائه می‌دهد و نشان‌دهنده خلاقیت و نوآوری بی‌حد و مرز شرکت کونیگزگ است.

توسط spideh.ir