زاکانی در ابتدای این گفت‌وگو درباره توسعه خطوط مترو تهران اعلام کرد: قرارداد ساخت خطوط ۸، ۹ و ۱۰ مترو تهران امضا شده و فرآیند ساخت این خطوط آغاز شده است. به زودی نیز مقدمات لازم برای شروع ساخت خط ۱۱ مترو تهران فراهم خواهد شد.

**امضای قرارداد واردات ۱۱۸۴ واگن مترو**

وی ادامه داد: مترو تهران در طول ۲۵ سال گذشته ۱۱۸۴ واگن داشته است، اما سال گذشته قرارداد واردات ۱۱۸۴ واگن جدید با شرکت‌های چینی منعقد شد که این تعداد با کل واگن‌های وارداتی در ۲۵ سال گذشته برابری می‌کند. نخستین واگن از این قطارها تا پایان بهمن ماه وارد کشور می‌شود و واردات دو واگن دیگر تا خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

**اختصاص حدود ۵۰ درصد از بودجه شهرداری به حمل‌ونقل عمومی**

شهردار تهران با اشاره به هزینه‌های بالای ساخت مترو، گفت: ساخت هر کیلومتر مترو در تهران حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. بنابراین برای تکمیل خطوط ۸، ۹ و ۱۰ به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. به همین دلیل بیش از ۵۰ درصد از منابع مالی شهرداری تهران به بخش حمل‌ونقل و ترافیک اختصاص داده شده است.

**دریافت مجوز احداث دو خط تراموا از شورای عالی ترافیک**

زاکانی افزود: به زودی نخستین خط تراموای تهران از پایانه شرق تا میدان آزادی آغاز به کار خواهد کرد. تاکنون دو واگن تراموا وارد کشور شده و در شب ۲۲ بهمن این واگن‌ها مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

وی در مورد تفاوت‌های تراموا با سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی توضیح داد: هزینه ساخت تراموا یک‌ششم مترو است و دو سوم ظرفیت مسافربری مترو را دارد. شهرداری تهران مجوز احداث دو خط تراموا را از شورای عالی ترافیک دریافت کرده است.

**افزایش تعداد اتوبوس‌های پایتخت به ۵۵۰۰ دستگاه**

زاکانی در ادامه گفت: در ابتدای فعالیت مدیریت شهری ششم، تهران ۱۸۷۸ اتوبوس داشت که از این تعداد ۸۶۰ دستگاه در حال تردد بودند. اکنون پایتخت ۳۳۰۰ اتوبوس دارد که ۲۳۰۰ دستگاه آن فعال است و به زودی با اجرای قراردادهای جدید، این تعداد به ۵۵۰۰ اتوبوس افزایش خواهد یافت.

**افزودن ۱۷۵۲ تاکسی برقی شاسی‌بلند به ناوگان حمل‌ونقل عمومی**

شهردار تهران تأکید کرد: هفته آینده با حضور مقامات ارشد، از نخستین محموله اتوبوس‌های برقی تهران شامل ۱۸۶ دستگاه رونمایی خواهد شد. همچنین ۱۷۵۲ تاکسی برقی شاسی‌بلند نیز به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه می‌شود.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در حال حاضر تنها ۳۴ درصد از سفرهای درون‌شهری از طریق حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود. مدیریت شهری تلاش می‌کند این رقم را به ۷۰ درصد برساند که در این صورت بسیاری از مشکلات تهران مانند آلودگی هوا کاهش خواهد یافت.

وی افزود: بر اساس آمار، ۸۳ درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از آلاینده‌های متحرک است که ۳۷ درصد آن مربوط به خودروهای شخصی و ۲۱ درصد به موتورسیکلت‌ها اختصاص دارد. با توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی، بخش عمده‌ای از چالش‌های مرتبط با آلودگی هوا حل خواهد شد.

**کاهش سفرهای درون‌شهری با هوشمندسازی تهران**

زاکانی ادامه داد: با اجرای پروژه‌های مناسب‌سازی و هوشمندسازی تهران، هدف ما کاهش سفرهای درون‌شهری است. در همین راستا، سال گذشته اپلیکیشن شهرزاد معرفی شد که به شهروندان امکان می‌دهد خدمات مختلف را در منزل دریافت کنند.

وی همچنین به پروژه‌های در دست اقدام شهرداری اشاره کرد و گفت: یکی از این پروژه‌ها اصلاح ۹۸ تقاطع در معابر تهران است که تاکنون ۳۴ مورد آن تکمیل شده و ۶ مورد دیگر در حال انجام است. پیش‌بینی می‌شود تا نیمه اول سال آینده تمامی این پروژه‌ها به پایان برسد. با اجرای این طرح، روزانه یک میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی خواهد شد.

**فراهم‌شدن زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی**

شهردار تهران تأکید کرد: شهرداری با سرمایه‌گذاری و حمایت از بخش‌های خصوصی و نهادی، زیرساخت‌های لازم برای شارژ خودروهای برقی را در تهران فراهم کرده است. این زیرساخت‌ها حتی بیش از نیاز فعلی تهران آماده شده‌اند.

**اقدامات شهرداری در حوزه درمان معتادان متجاهر**

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات شهرداری تهران در زمینه درمان معتادان متجاهر اشاره کرد و گفت: در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری، ظرفیت کمپ‌های ماده ۱۶ تهران ۱۱۵۰۰ نفر بود که در آن زمان ۸۵۰۰ معتاد در این مراکز بستری بودند. اکنون این ظرفیت به ۲۴ هزار نفر افزایش یافته که ۲۰ هزار نفر در آن‌ها تحت درمان هستند.

وی افزود: در نتیجه همکاری شهرداری تهران با سازمان‌هایی مانند بهزیستی، کمیته امداد و دانشگاه‌های علوم پزشکی، دیگر هیچ کلونی معتادی در تهران وجود ندارد. این در حالی است که پیش از این در مناطقی مانند فرحزاد حدود ۹۰۰ معتاد به مدت ۱۷ سال زندگی می‌کردند.

توسط spideh