به گزارش جام‌جم‌آنلاین از ایرنا، محمد ناصری‌راد،منتقد، مستندساز و عکاس در نقدی می‌نویسد، با وجود اینکه اثری ساختارمند با طراحی‌ها و انیمه‌های درست را نظاره‌گریم اما در وجه مقابل در بخش محتوایی تا حدی با خرده پیرنگ‌های فرعی زیاد و تکثر کاراکتر‌های بی‌شمار مواجه می‌شویم که منجر به سردرگمی مخاطب می‌شود.

دقت نظر نویسندگان برای پرداخت به اسطوره‌ها و قهرمانان ایران‌زمین بی شک از نکات تحسین برانگیز فیلمنامه است اما تشتت و چند پارگی در استفاده از اسطوره‌های مشرق زمین ضعف اصلی این کار به حساب می‌آید به طوری‌که در سیرِ تاریخیِ اساطیر و الگوها، صحنه‌پردازی و نماپردازی و خلق کاراکتر و لهجه‌های شخصیت‌ها عدم یک‌دستی را به عینه شاهد هستیم تا جایی که موسیقی این اثر هم با ترکیبی از موسیقی شرق و غرب بسته شده و مؤلفان این اثر سعی بر آن دارند تا با چنگ زدن به تمامیِ اسطوره‌های تاریخی اعم از شرقی و غربی، دور و نزدیک، دینی و آیینی، کهن و نوین، مخاطب را به تماشای اثر متقاعد کنند اما در این کار آنچنان هم موفق نبوده‌اند.

چنانچه بنا باشد به بررسی این انیمیشن بر اساس الگوی سفرِ قهرمان که اول بار جوزف کمبل در کتاب قهرمان هزار چهره به آن اشاره می‌کند، بپردازیم این اثر دچار گسست‌ها و ضعف‌های اساسی بی‌شمار است.

در آغاز مادری برای فرزندش سپهر قصه فرمانروایی را تعریف می‌کند که یادآورِ زُروان ایزدِ آیین مزدیناست که پس از آنکه بین فرزندانش اهورامزدا و اهریمن تبعیض قائل می‌شود موجبات خشم و طغیان اهریمن را فراهم کرده و اینجاست که جدال بین شر و حق شروع می‌شود.

سپهر به قصه مادر که برایش جذاب آمده گوش فرا داده و پنج سال بعد قصه اسطوره‌ای او در دلِ سفری قهرمانانه آغاز می‌شود، قهرمانی که بسیار دیر به ماجرا دعوت شده و به صورت اتفاقی و به همراه پدر و توله پلنگش و کاملا غیرمنطقی وارد ماجرایی هیجان انگیز شده و در ادامه با یاریگرِ اصلی خود پیرِ فرزانه ماهان برخورد کرده و به دنبال راه نجات می‌رود، قهرمانی که نه ویژگی‌های خاص و برجسته‌ای دارد و نه خرق عاداتی شاخص و ملموس و نه حتی ضدقهرمان‌هایی که این ویژگی‌ها در شخصیتشان نهفته باشد و همین موارد است که در مخاطب هدف هیجان را برانگیخته نکرده و متأسفانه به دیدن ادامه این سفر ترغیب نمی‌کند.

با این وجود در قسمتی از این سفر، سپهر با نفسِ و بابو پلنگ همیشه همراهش با نفس خود به تقابل برمی‌آید که شاید بهتر بود این تقابل بعد از غلبه بر اهریمن و در مرحلهٔ پایانی سفرش صورت می‌گرفت.

source

توسط spideh.ir