به گزارش صدای بورس، شرکت سبدگردان آگاه از زیرمجموعه‌های گروه مالی آگاه، از اواسط سال ۱۳۹۷ فعالیتش را آغاز کرد. این شرکت در حال حاضر، در کنار ارائۀ خدمات سبدگردانی اختصاصی، مدیریت ۱۰ صندوق سرمایه‌گذاری متنوع را برعهده دارد که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها خواهیم داشت.

صندوق‌های با درآمد ثابت
سه صندوق از ۱۰ صندوق آگاه با هدف کاهش ریسک سبد سرمایه‌گذاری مشتریان، با نام‌های یاقوت، همای و مروارید در گروه صندوق‌های بادرآمد ثابت مشغول به فعالیت هستند. هر سه صندوق در مقایسه با سود سپردۀ بانکی بازدهی سالانۀ بیشتری داشته‌اند اما یاقوت و مروارید با کسب بیش از ۲۸ درصد بازدهی در ۱۲ ماه اخیر جزو پربازده‌ترین صندوق‌های با درآمد ثابت بازار نیز بوده‌اند. صندوق یاقوت همچنین با خالص ارزش دارایی‌های حدود ۸۸ هزار میلیارد ریالی، بزرگ‌ترین صندوق این مجموعه است.

صندوق‌های سهامی
سه صندوق هستی‌بخش آگاه، زمرد و مشترک آگاه، صندوق‌های سهامی این سبدگردان هستند. صندوق قابل معاملۀ هستی‌بخش آگاه با نماد «آگاس» بهترین عملکرد را در سال گذشته و در مقایسه با شاخص کل و عملکرد بسیاری از صندوق‌های با درآمد ثابت داشته و در افق بلندمدت، صندوق مشترک آگاه که جزو نخستین صندوق‌های این صنعت نیز به شمار می‌رود، بیش از ۶۴ هزار درصد بازدهی طی ۱۶ سال فعالیت خود محقق ساخته است.

صندوق‌های بخشی
سبدگردان آگاه با تأسیس دو صندوق بخشی با نام‌های پتروآگاه و اتوآگاه، بستری را برای سرمایه‌گذاری در سهام موجود در این گروه‌ها مهیا کرد تا سرمایه‌گذاران با خرید واحدهای این صندوق‌ها بتوانند بازدهی این گروه‌ها را دنبال کنند.

سایر صندوق‌ها
صندوق یکم نیکوکاری آگاه از نوع مختلط است و افراد با سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها، مطابق اساسنامه و امیدنامه اجازه می‌دهند تمام یا بخشی از سودشان صرف امور خیر و نیکوکارانه شود. صندوق اهرمی شتاب آگاه که از خرداد ماه ۱۴۰۲ فعالیت خود را آغاز کرده امکان بهره‌مندی از اهرم معاملاتی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است. ماهیت اهرمی اینگونه صندوق‌ها موجب افزایش ریسک آن‌ها به نسبت سایر صندوق‌های سهامی شده که هم امکان کسب سودهای بیشتر در شرایط بازار صعود و هم زیان بیشتر در شرایط ریزش بازار را خواهد داشت.
صندوق زرین آگاه نیز صندوقی قابل معامله مبتنی بر طلا است که با پوشش ریسک تقلب و سرقت در سرمایه‌گذاری طلا، امکان سرمایه‌گذاری راحت و امن را برای علاقه‌مندان به طلا مهیا کرده است. صندوق زرین آگاه در یک‌سال گذشته حدود ۴۰ درصد بازدهی داشته است.
در جدول عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت این شرکت را مشاهده می‌کنید.

۶۴ هزار درصد بازدهی در صندوق مشترک آگاه

استراتژی آگاه

در تمام سال‌های فعالیت شرکت سبدگردان آگاه در تلاش بوده تا ضامن تعهدات خود در قبال منافع مشتریان و همچنین فضای بازار سرمایه باشد. در تمام این مدت در آگاه سعی بر این بوده که با استفاده از تمامی پتانسیل‌های موجود در بازار سرمایه همواره زنجیره خدمات خود در حوزه مدیریت دارایی را به‌روز و کاربردی نگه داشته تا بتوانیم نه‌تنها شرایط و فضای کلی بازار سرمایه را بهبود داده؛ بلکه ضامن منافع و منابع مشتریان و سرمایه‌گذاران خود نیز باشیم.
تمرکز مجموعه بر موضوع افزایش ضریب نقدشوندگی در ابزارهای مورد معامله در بازار (صندوق‌های ETF) یکی از همین نکات و موضوعات در سال‌های اخیر بوده است، ایجاد ابزار جدید در بازار سرمایه نیز بر اساس پتانسیل‌های موجود در بازار و همچنین بررسی نیاز مشتریان و سرمایه‌گذاران نیز یکی دیگر از رویکردهای مهم مجموعه بوده است، صندوق‌های بخشی، اهرمی و توسعه سایر ابزارها در حوزه مدیریت دارایی از نتایج ملموس این رویکرد است.

شماره ۵۴۹ هفته نامه اطلاعات بورس

source

توسط spideh.ir