«تطبیق‌گرایی» آسیبی برای آموزه‌های مهدویت

عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد که تطبیق‌گرایی بی‌ضابطه در نشانه‌های ظهور، یکی از چالش‌های جدی در اندیشه مهدویت است.

به گزارش خبرگزاری آنا، محمدصادق محسن‌زاده دکتری مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت بر لزوم پرهیز از ظاهرگرایی و رفتن به سوی حقیقت و فهم عمیق و منطقی از علائم ظهور تأکید کرد.

وی گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری به درک و فهم آموزه‌های مهدویت نیازمندیم و این نیاز با گذشت روز‌ها بیشتر هم می‌شود به ویژه اینکه امروزه، تطبیق‌گرایی بی‌ضابطه در نشانه‌های ظهور، یکی از چالش‌های جدی در اندیشه مهدویت است که می‌تواند به تحریف مفاهیم دینی و سردرگمی منجر شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: اندیشه مهدویت به عنوان یکی از باور‌های اصیل اسلامی، همواره مورد توجه مسلمانان بوده است. با این حال، تطبیق‌گرایی بی‌ضابطه در نشانه‌های ظهور، می‌تواند به تحریف این آموزه‌ها و ایجاد سردرگمی در میان مهدی‌باوران و حقیقت جویان منجر شود؛ بنابراین لازم است از نگاه سطحی و عاطفی به آموزه‌های مهدویت دوری کنیم.

محسن زاده با اشاره به بررسی آسیب‌های تطبیق‌گرایی و راه‌های مقابله با آن، بیان کرد: تطبیق‌گرایی، تلاش برای مطابقت دادن نشانه‌های ظهور با وقایع و شخصیت‌های خاص است و رویکرد تطبیق گرایی، بدون توجه به شرایط تاریخی و اجتماعی، ممکن است به تحریف مفاهیم دینی و ایجاد سردرگمی در میان مهدی‌باوران و حقیقت جویان بینجامد.

ماهیت آموزه مهدویت کینه دشمنان را برمی‌انگیزد

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: ماهیت آموزه مهدویت به گونه‌ای است که کینه دشمنان را برمی‌انگیزد تا از هر فرصتی برای ضربه زدن به این آموزه بهره ببرند. تاریخ مؤید این مطلب است از سوء استفاده بنی امیه و بنی عباس گرفته تا پیدایش مدعیان دروغین، همه و همه نمونه‌هایی از تلاش دشمنان برای ضربه زدن به آموزه مهدویت می‌باشد.

وی به نمونه‌های تاریخی تطبیق‌گرایی نادرست از جمله تطبیق قیام محمدبن عبدالله بن حسن مثنی در دوره عباسیان با نفس زکیه یا تطبیق حکومت فاطمیان مصر با نشانه‌های ظهور اشاره کرد و به آنا گفت: برخی در دوران صفویه، حکومت آنان را به عنوان حکومت زمینه‌ساز ظهور معرفی کردند و حتی در دوران مشروطه، ایجاد تلگراف و وسایل ارتباطی را جزو علائم ظهور دانستند در حالی که این تطبیق‌ها نه تنها پایه علمی و دینی ندارند، بلکه می‌توانند به تحریف مفاهیم دینی منجر شوند.

محسن‌زاده به مهم‌ترین عوامل پیدایش آسیب تطبیق گرایی اشاره کرد و چنین برشمرد: ظهور افراد غیرمتخصص در عرصه بیان و بلاغ آموزه مهدویت، عدم بصیرت مهدوی، عدم تبیین نقش، جایگاه و مسئولیت علما و خواص در احیا و نشر فرهنگ مهدویت، عالِم گریزی و ذوق گرایی، رویکرد حداقلی، سطحی و عاطفی به آموزه مهدویت، عوام زدگی و عدم دشمن شناسی و احساس امنیت کاذب از جمله عوامل پیدایش آسیب تطبیق‌گرایی است.

وی تأکید کرد: یقیناً می‌توان گفت که این تطبیق‌ها بدون پشتوانه علمی و دینی، نه تنها به تحریف مفاهیم دینی خواهد انجامید بلکه می‌تواند ایمان مهدی‌باوران و حقیقت جویان را تضعیف کند.

محسن‌زاده بیان کرد: ظهور حضرت مهدی (عج) یک وعده الهی است که به زمان و شرایط خاص خود وابسته است و نباید آن را به سادگی با وقایع تاریخی انطباق داد.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، هر کس مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف، ظهور او و تحقّق حکومت جهانی آن حضرت را دوست دارد، باید بیش از اینها مراقب عملکرد خود و دسیسه‌های شیّادان و مدعیان دروغین مهدویت بوده و ضمن عمل به وظایف دینی و حرکت در چارچوب دستورات دینی برای فراهم آوردن مقدمات فرج امام عصر (عج) با تبلیغ گفتمان مقاومت در مقابل دشمن و صبر بر مشکلات و توجه به اشارات ولایت مطلقه فقیه در پیمودن مسیر حقیقی جامعه مهدوی گام بردارد.

source

توسط spideh.ir